Nelituuli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Villeintä verbaaliviiksien väpätystä
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Uusi uljas ja viestienkerryttelystä asiaa

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
BraambliPaathi
Kotikisu
BraambliPaathi


Viestien lukumäärä : 125
Join date : 02.07.2012
Ikä : 89
Paikkakunta : Afroditen saari

Uusi uljas ja viestienkerryttelystä asiaa Empty
ViestiAihe: Uusi uljas ja viestienkerryttelystä asiaa   Uusi uljas ja viestienkerryttelystä asiaa EmptyKe Loka 01, 2014 6:55 am

Ei, tämä ei ole mikään dystopia, emmekä edes yritä parantaa ihmiskuntaa geenimanipulaation avulla.

Koska Foxxy ajoittain on aika kiireinen ja Sopulikin lähti autuaammille metsästysmaille, niin minä sain kantaakseni vähän YP-mahtia ja sähköpampun, niin että voin täällä melko runsahasti hiippailevana hoidella käytännön asioita ja aktiivisesti myös ylläpitää järjestystä ja harmoniaa. Fengshui on tärkeä seikka virtuaalimaailmassakin. Ihan näin tiedoksi.

Tulin puolivahingossa laatineeksi tähän perään tämmöisen manifestin liittyen viestienkerryttelyyn ja muuhun mielenkiintoiseen tällä foorumilla. Olkoon se virkaanastujaiskirjeeni teille kaikille.

-    -     -    -

Muistuipa tässä mieleeni, että joku ehkä joskus kysyi jossain julkisesti tai vähemmän julkisesti asiaa, joka minuakin on jonkin verran askarruttanut. Semmoista nimittäin, että olisiko mahdollista saada viestien lasku pois päältä noilla peleihin liittymättömillä alueilla: offtopiceissa ja ennen kaikkea tuolla peli/leikki-alueella. Eli että viestejä ei käyttäjälle noille tietyille alueille kirjoittaessa kertyisikään. No, semmoinen ei ole valitettavasti tällä foorumipohjalla mahdollista, vaikkakin sen perään on tätä foorumipohjaa käyttävien keskustelupalstoilla vinguttu jo rapeat 7 vuotta. Semmoista ominaisuutta nyt jostain syystä ei kuitenkaan tällä pohjalla ole käytettävissä.

Ja miksikö tämä juttu oli askarruttanut minua? No siksi, että tämähän on kissaroolipelifoorumi, ja kun katsoin noita viestistatistiikkojamme, niin kategoriassa Out of game oli kirkkaasti suurin viestimäärä, peräti 6100 viestiä, mikä on reilusti yli kolmannes koko foorumin kaikista viesteistä. Noista peliin liittymättömistä "sbämmiviesteistä", jos nyt sallitte tämmöisen vähän asenteellisen ilmaisun, leikkitovissa on 4384 viestiä. Niin, "Out of game" tarkoittaa Pelin ulkopuolista, siis jotain, minkä pitäisi olla aika sekundaarista siihen nähden, mitä täällä tehdään eikä suinkaan se hallitseva sisältö, vai mitä.

No, käytännössähän tuo ei varmaan ole edes minun kaltaisilleni nillittäjille kauhean vaarallista. Minä nyt kuitenkin olen periaatteiltani tämmöinen aristoteelinen teleologiseen luontaisen hyvän toteutukseen uskova tyyppi ainakin tässä tapauksessa. Kissafoorumiroolipelisivun tarkoitus on, että siellä pelataan kissafoorumiroolipelejä. Se on sen hyvä. Järkeenkäypääkö?

Perinteisestihän tuohon viestien kerryttämiseen houkuttelevat foorumin tittelit. Ns. tittelipostaajat ovat vuosien aikana tuottaneet ylläpitäjäkollegoille ympäri maailman harmaita hiuksia, voin näin sivussa huomauttaa, kun asiaa tutkailin. Siis semmoiset käyttäjät, jotka keskittyvät foorumilla foorumin varsinaisen tarkoituksen sijaan juuri noihin pelailuihin / leikkimiseen, "tilapäivityksiin" yms. No, mikäänhän ei tietysti pakota ylläpitoa pitämään täälläkään mitään tuommoisia leikkimisosastoja, mutta kuitenkin niiden poisottaminen nyt olisi aika natsipuuhaa jo. Sitä paitsi parhaimmillaan ne foorumipelitkin voivat olla hauskoja, älykkäitä ja rakentavia. Kyllä, minä uskon leikin kautta oppimiseen. Kaikki lapset haluavat vain oppia. Hah-hah.

Meillä on täällä tuon perinteisen tittelikertymän lisäksi ollut tuo viikon kirjoittajan ylistäminen, siis sen, joka on eniten lähettänyt foorumille viestejä viikon aikana. Tässä ei ole otettu kantaa siihen, minkä sisältöisiä viestit ovat olleet. Yhden sanan vastaus johonkin puolivillaiseen "Valitsisitko vasemman- vai oikeanpuoleisen heinäpaalin?" -peliin on ihan yhtä lailla yksi viesti kuin parisataa- tai vaikka parituhatsanainen, kirjallisesti rikas vastaus kissaroolipeliin, joka tosiaan on se tämän foorumin tarkoitus. Kysynpä nyt teiltä retorisesti, kummassa on enemmän kestittävää: a) Semmoisessa, joka on viikonloppuna kirjoittanut 50 parin sanan foorumileikkivastausta vaiko b) Semmoisessa, joka on ehkä viikon jokaisena päivänä hionut ja luonnostellut pitkiä roolipelivastauksia ja saanut sanokaamme vaikka 4 semmoista viikossa aikaan.

Tuohon ei tarvitse tähän tulla vastaamaan. Se oli havainnollistava esimerkki. Toivon, että kaikki tajusivat, että 4 viestiin voi olla nähty paljon enemmän aikaa ja vaivaa, ja ne voivat olla paljon järkevämpiä foorumin ja muiden käyttäjien kannalta kuin 50 viestiä.

Koska minä toimin täällä nyt vähän niinkuin "Sopulin seuraajana" ylläpitohommissa, käytän mielivaltaani ja lakkautan viikon kirjoittajien julkaisun joksikin aikaa. Periaatteessa minun olisi ehkä jotenkin mahdollista kaivaa statistiikoista ne, jotka ovat kirjoittaneet eniten "asiallisille alueille", mutta aika kova vaiva se olisi. Noin yleensäkin mielestäni se viestien kerryttämiseen kannustaminen ei ole mitenkään erityisen tarpeellista, sillä eiköhän jokainen nyt ole foorumilla juuri niin aktiivinen kuin pystyy ja haluaa olla. Tuskin siihen mitään erityisiä porkkanoita tarvitaan. Ja minun hlökohtainen näkemykseni on, että kissafoorumiroolipelissä aktiivisuutta, jonka puutteesta aina välillä valitellaan, eikä se ole mikään synti (tiedän hyvin, että monilla ihmisillä on mm. semmoistakin elämää kuin liikunta ja sosiaalinen kanssakäyminen), on yksinomaan se kissaroolailu.

Älkää nyt ottako minua liian vakavana tylsimyksenä, vaikka kyllä semmoinen olenkin. Koska mitään kovempia keinoja ei nyt ole käytettävissä, niin esitän kaikille käyttäjille yhteisesti vetoomuksen:

Saattakaamme Nelituuli aktiiviseksi roolipelailulla, mihin se on tarkoitettukin. Pelit ja leikit on kivoja, mutta ehkä joskus sinäkin huomaat niihin aikaa käyttäessäsi, että saman ajan ja vaivan voisi käyttää ropsailuunkin.
 

Ö: BP
Takaisin alkuun Siirry alas
http://runningvegetableoil.deviantart.com/
 
Uusi uljas ja viestienkerryttelystä asiaa
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Uusi uljas osa 2 ja sananen nettisivuista

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Nelituuli :: Yleinen :: Ylläpidon ilmoitustaulu-
Siirry: