Nelituuli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Villeintä verbaaliviiksien väpätystä

PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?

Siirry alas 
+4
Metalli
Suur'Silmä
Koivu
Kkurakur
8 posters
KirjoittajaViesti
Kkurakur
Kotikisu
Kkurakur

Viestien lukumäärä : 117

Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? Empty
ViestiAihe: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 06, 2015 10:23 am

Metalli tuossa otti parannusehdotuksissa esille Nelituuli-videon (trailerin?) ja koska mielessäni on pyörinyt sama asia, avaan asialle oman keskustelun. Siis keskustelun potentiaalisesta Nelituuli-trailerista. Tämän on tarkoitus olla aivoriihi kaikille, joten jos sinulla on jotain sanottavaa, ole hyvä vain.

Minkälainen video olisi hyvä?
Jos aiheesta keskustellaan, olisi alkuun tiedettävä, millainen traileri Nelituulelle olisi noin ajatukseltaan hyvä. Sisältäisikö se ainoastaan taidetta pelkkinä kuvina esimerkiksi hahmoista, vai vaikkapa jotakin pientä tarinaa Nelituulen juonesta? Videolle olisi keksittävä jokin idea, joka pitää sen kasassa.

Itse ajattelisin, että traileriin olisi kiva sisällyttää vähän näytteitä siitä, mitä Nelituulessa tapahtuu, eli otteita eri peleistä taiteen ja ehkä jopa puhutun ääniraidan muodossa. Eli pätkiä eri klaanikissojen yksittäisistä peleistä, mutta myös pätkiä suuremmista tapahtumista, millainen esimerkiksi Tuliklaanin ja Valoklaanin selkkaus oli. Sellainen video, joka muodostaa eheän kokonaisuuden siitä, mitä Nelituulen kissoille on mahdollista tapahtua.

Entä toteutus? Tekniikka?
Ensinnäkin on mietittävä, tapahtuuko koko video keiden toimesta - tehdäänkö video yhteistuumin, kuten aiemmin ollaan tehty esimerkiksi mainoslehtinen, vai teenkö minä videon tai kenties joku toinen yksin. Tietenkin jos yhdessä tehdään, ns. pääohjaajana ja pääeditoijana toimin mitä luultavimmin minä - minulla on kokemusta kuvanmuokkauksesta, animoinnista ja editoinnista rutkasti ja osaisin kyllä organisoida koko projektin, mutta projekti pitäisi ensin suunnitella yhteistuumin niin, että kaikille on selvää, mitä ollaan tekemässä.  

Miten video sitten noin tekniikaltaan voitaisiin toteuttaa? Itselläni olisi ajatuksena, että videossa olisi musiikkiraita, vähän liikkuvia kuvia (pala-animaatiota ja/tai ns. "tweenausta" eli kuvan osien liikuttelua digitaalisesti), mutta myös puhuttua puhetta kuten hyviä otteita tai repliikkejä pelatuista peleistä. Video voisi sisältää kohtauksia peleistä, joihin ääninäytellään päälle kerrontaa tai hahmojen vuorosanoja. Ääninäyttelijöitä olisi mahdollista saada netin kautta, jos täältä ei löydy innokkaita, mutta vain siinä tapauksessa, jos ns. puhetta videolle halutaan. Minusta se olisi hyvä lisä, sillä Nelituuli on tekstiroolipeli ja täällä sanat merkitsevät kuitenkin enemmän kuin kuvat.

Pelkkä kuvaesitys on sinällään ihan ok, mutta mielestäni kuvia olisi hyvä liikuttaa vähän. Se onnistuisi yhdessä tehdessä niin, että sovittaisiin millä tavalla kuvat on tehtävä (tekniikkakin pitäisi valita, esim. käsin vai koneella) ja sitten vaikka itse editoisin kuvat liikkumaan, jos ei muuta. Myös animaatio voi olla mahdollinen, mikäli video tehdään yhdessä - yksin kukaan tuskin tahtoo alkaa animoimaan, koska se on melko suuri homma yksin.

----
Ehkä tärkeimpänä kuitenkin: Onko Nelituulen trailerin tekoon ylipäätään kiinnostusta osallistua? Jos kiinnostusta ei ole muilla kuin itselläni, toteutan luultavasti jossain vaiheessa jotain Nt-aiheista traileria, mutta silloin toteutus on käsissäni ja esimerkiksi hahmokaarti saattaa rajoittua omaani tai hyvin suppeaksi noin muuten. Ja olisihan se muutenkin kiva saada tehtyä yhdessä jotain, sillä Nelituuli on kuitenkin yhteisöllinen paikka, jossa pelaaminenkin on vuorovaikutteista.

Heitelkää ihmeessä vapaasti ideoita tai ehdotuksia. Oma ajatukseni vielä tiivistettynä: kuvavideo, johon eri henkilöt tekevät kuvia Nelituulessa tapahtuneista peleistä ja lopulta ne yhdistetään musiikkiin ja puhuttuihin lainauksiin peleistä.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://kurmitsa.deviantart.com
Koivu
Luopio
Koivu

Viestien lukumäärä : 87

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 06, 2015 11:39 am

Pidän todella paljon tuosta traileri ideasta. Laitettaisiinko video jonnekin YouTubeen vai ihan nelituulen sivuille?
Voisin olla itse mukana ideoimassa, mutta muuten siihen en luultavasti osallistuisi.
Minusta olisi hienoa saada taiteellisia kuvia TÄRKEISTÄ tapahtumista.
Animointia myös, ja tekstiä hieman selittämään.
Itseni mielestä taustalla voisi soida jokin musiikki eikä ääninäyttelyä, mutta ei minulla varsinaisesti mitään sitä vastahankaan ole jos jotkut sen haluavat sinne laittaa.
Esimerkiksi voisi olla teksti esimerkiksi ihan siitä miten kaikki oli ennen ja miten metsässä asiat ovat muuttuneet.
Ivan kuoli ja uusi vaara uhkaa. Kenties kaksikin.

Kaikkia nelituulen kissahahmoja ei mielestäni trailerin kannata tunkea, mutta sellaiset tärkeät hahmot.
Kuten klaanien päälliköt ja parantajat sekä tietenkin Ivan jossain kohti sekä Taivassilmä ja Jue.
Ideoita muiltakin, tästähän tulee mielenkiintoista.
:)
Suur'Silmä
Kisuli
Suur'Silmä

Viestien lukumäärä : 22
Ikä : 624

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 06, 2015 11:59 am

Siihen videoon olisi varmaan hyvä saada myös klaanipäälliköt (ja varapäällikötkin ehkä)
ja koivun kanssa ihan samaa mieltä olen. Tärkeitä henkilöitä tähän videoon olisi nyt varmaankin tarkoitus saada
koska jos videosta tulee sellainen että hahmo x metsästi hiiren hahmo xxn kanssa, ja vei sen leiriin, loppu, niin ei se varmaan paljoa ketään kiinnosta.

Itse olen myös hyvin kiinnostunut trailerin tekoon, ja voin tietty osallistua. Animointitaitoni eivät ole niin hyvät, mutta voihan sitä aina yrittää.

Ja vielä, tuosta että tehtäisiin kuvia eri peleistä.
hieno ajatus tuo, minähän voisin tehdä jonkun artin siitä pelistä, kun Taivassilmä ja Kaihovalo kohtaavat, jos sillä edes on tosin tässä  mitään merkitystä. Voin toki valita jonkun paljon juonenmukaisemman pelinkin taiteiltavakseni, ei siinä mitään.

Itse olen myös vapaaehtoinen ääninäyttelemään tuohon. Tosin minulla on aika ruma ääni, joten saa nähdä haluutteko tällaista kiekujaa sinne karjumaan taustalle
Metalli
Luopio
Metalli

Viestien lukumäärä : 94
Ikä : 21

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 06, 2015 11:22 pm

Tosiaankin kiinnostaa tuo minua. Ja minä osaan tehdä ihan vain gimpillä liikkuvia kuvia. Sellaisia kuvia voi löytää tai nähdä ahaltekinhevosen profiilissa howrsessa jos joku siellä nyt sattuu olemaan.

Ja tuosta jutusta että mitä henkilöitä siellä on niin luulisin, että joku merkittävä tai edes vähäsen merkittävä tapahtuma aivan tavallisistakin peleistä. Esimerkiksi Huiskuhännän ja Taivassilmän tapaaminen oli minun mielestä aika jännä juttu. Vaikka vähän outo onkin.

Niin itse voisin tehdä tietokoneella animaation pätkän siitä pelistä. Jos kukaan nyt sellaista hyväksyy... Ja musiikki vain taustalle sopii minulle ja jos siinä voisi olla jonkun tärkeän kissan kuolema...en tiedä auttoiko tämä yhtään, mutta yhteistuumin voidaan tämä tehdä jos tehdään. Ja ei ehkä aivan hirveästi tyyppejä sitä tekemään tarvita.

Joten on joku kivainen musiikki ja sen sanat ja jos se jotenkin nyt toteutetaan niin jokainen kuka haluaa tätä tehdä saisi oman säkeistön ja jos tekee animaation niin vaikka kaksi säkeistöä animaatiolle. YouTuben olisi se hyvä tehdä.
Siitä musiikista sen verran, että kannattaa varmaan olla suomalainen tai muuten vain hyvän kuuloinen juttu. Traileri oikein mahtava ajatus. Tosiaankin.
Powieszenie
Luopio
Powieszenie

Viestien lukumäärä : 65
Ikä : 675

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptySu Kesä 07, 2015 2:59 am

Olisin hyvin kiinnostunut osallistumaan tähän.
Mulla on kans jonkin verran kokemusta animoinnista ja kuvanmuokkauksesta (teen harrastuksena), joten voisin olla toisena osapuolena siinä animoinnissa.

Jos multa kysytään, siinä voisi olla pitkin koko pelin historian olevia kohtauksia ja kerrontaa tärkeimmistä hahmoista ja tapahtumista. Ja koska se on traileri, niin musiikki olisi olla hyvä siinä. Ehdottaisin musiikiksi jotakin pelkkää instrumental biisiä, joka ei ole mitään jumputusta tai tälläistä. Vaan jotain mystistä ja kaunista.
Mutta jos tullaan siihen tulokseen, että käytetään hahmojen repliikkejä niin olisin vapaaehtoinen ääninäyttelijäkin. Voin näytellä useampaakin kissaa, koska koneella voi muuttaa ääntä jonkin verran + itsekin voi.

Sitten ehdottaisin sellaista, että aivan lopussa esitellään jokainen klaani ja sen kissat. Eli esim. Tuliklaanista kuva, sen edessä istuu päälikkö, vasemmalla ja oikealla puolella parantaja ja varapäälikkö, sitten takana näkyy loput kissat jossakin satunnaisessa järjestyksessä (tai tärkeysjärjestyksessä tms.) ja sama juttu muilla klaaneilla, ehkä myös Pimeyden metsällä, Tähtiklaanilla, luopioilla ja kotikisuilla.
Tai vaihtoehtona olisi klaanikokouksen paikka (kivi tai mikä nyt onkaan), jossa päälikkö istuu ylhäällä, keskellä "roikkuu" parantaja ja varapäälikkö ja sitten alla loppu klaani. Mutta jos tämä menee liian vaikeaksi, niin sen voi hylätä.
Kkurakur
Kotikisu
Kkurakur

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptySu Kesä 07, 2015 11:06 am

Kiva, että kiinnostusta noin yleensä löytyy ihan siinäkin määrin, että ollaan valmiita osallistumaan. Oikein kiva. Kiitoksia mielenkiinnosta & ajatuksista! Laitan nyt tähän tällaisen lainauskasan, kun se on ehkä kaikkein selkeintä keskustelun kannalta. Tummennan tekstistäni pääkohtia helpottaakseni pointsieni löytämistä, koska tästä tulee varmaan pitkä, kun tahdon keskustella monesta mielestäni potentiaalisestakin asiasta, joista olette maininneet.

Koivu kirjoitti:
Laitettaisiinko video jonnekin YouTubeen vai ihan nelituulen sivuille?

Animointia myös, ja tekstiä hieman selittämään.
Molempiin. Itselläni on animaatio-kanava juutuupissa (jossa on jo jotain Nelituuli-aiheisia roskavideoitani, hahhah), jonne voin hyvin laittaa sen esille ja sitä kautta sen saa helposti myös nettisivuille. Mielestäni video on hyvä olla näkyvillä, koska totta kai olisi mukavaa, jos mahdolliset liittyjätkin näkevät videon ja innostuvat sen avulla roolipelaamaan kanssamme Nelituulessa. Toki Nelituulelle voisi tehdä oman Youtube-kanavankin, jonne myöhemmin vaikka kuka tahansa voi tehdä Nelituuli-videoita, mutta ehkä helpompaa on vain laittaa video jo valmiiksi olevalle kanavalle.

Animaatio olisi tietysti kiva, mutta se vaatii tosiaan enemmän kuin pelkät kuvat, joita liikutellaan. Animaatio kuitenkin tuo heti lisää vaativuutta ja vaatii antaumuksellisuutta, sekä siihen sisältyy pieniä ongelmia (tyyli, yhtenäisyys, vähemmän tekijöitä koska monet eivät osaa animoida), jotka tietysti tosin ovat vain suunnittelukysymyksiä. Tekstejä en kamalasti kannata, koska tekstit videossa vievät aina huomion kaikesta muusta. Toki niitä voi käyttää tehostuskeinoina esimerkiksi äänen kanssa, mutta pelkästään tekstit eivät mielestäni toimi sellaisinaan.

Koivu kirjoitti:
Kaikkia nelituulen kissahahmoja ei mielestäni trailerin kannata tunkea, mutta sellaiset tärkeät hahmot. Kuten klaanien päälliköt ja parantajat sekä tietenkin Ivan jossain kohti sekä Taivassilmä ja Jue.
Joo, olen samaa mieltä, ettei tietenkään kaikkia hahmoja tungeta mukaan, siitä tulisi vain kamala sekameteli. Ajattelin itse, että myös tavallisia hahmoja olisi kiva saada näkymään, sillä niitä kuitenkin Nelituulessa on paljon ja ne ovat siksi olennainen asia näyttää arkipuuhineen.

Ivanista en tiedä, kannattaako semmoista muinaismuistoa enää ottaa mukaan - Ivan-juttu oli, mutta se lässähti ihan käsiin ja siitä ei lopulta tullut yhtään mitään, joten tuntuisi vain vähän katkeralta laittaa sellaista mukaan. Ainoa asia, minkä voisi laittaa, on Soijatähden (meidän kaikkien lempi päällikön) kuolema Ivanin johdosta, mutta oikeastaan mitään muuta merkittävää Ivan ei loppujen lopuksi saanut aikaan. Mieluummin juuri katsoisin, että noita uudempia potentiaalisia juonikuvioita olisi parempi vilauttaa, kuten ehdotitkin. Ja joo, päälliköiden ja parantajien vilauttaminen voisi olla ihan hyvä myös, vaikkakin nehän yleensä vaihtuvat suht. tiuhaan, joten kovin tärkeään osaan videossa niitä on turha nostaa.

Suur'Silmä kirjoitti:
Siihen videoon olisi varmaan hyvä saada myös klaanipäälliköt (ja varapäällikötkin ehkä)

-- koska jos videosta tulee sellainen että hahmo x metsästi hiiren hahmo xxn kanssa, ja vei sen leiriin, loppu, niin ei se varmaan paljoa ketään kiinnosta.
Kuten tuossa ylempänä sanoin, päälliköt ja parantajat voisi olla ihan potentiaalinen ajatus. Varapäälliköistä en tiedä, koska ne ovat vaihtuneet vielä tiuhempaan, että kannattaako niitäkin sisällyttää. Voihan heitä aina laittaa ns. kuvien taustalle pyörimään, muttei tehdä heistä sen suurempaa numeroa.

Minusta taas myös tuommoisia pieniä arkisia juttuja voisi ihan hyvin sisällyttää, koska Nelituulessa sitä tavallista pelaamista on huomattavasti enemmän kuin mitään tuommoisia suurempia juttuja. Ihan vain otteita muiden peleistä, joissa tapahtuu jotain hauskaa, joka voisi olla mielenkiintoista näyttää - otteita ystävyydestä, mestarin ja oppilaan välisistä suhteista, vihamiehistä, kohtauksista mäyrien kanssa... mitä pelejä nyt pelaajilla onkaan ollut. Minulla on ainakin takanani paljon myös niitä arkipelejä, joista saisi mielenkiintoisia kohtia videoon jos toiseenkin ja olen varma, että muillakin.

Olen aika samoilla ajatuksilla liikkeillä tämän Metallin sanoman kanssa, kuten olen tässä aiemminkin turissut:
Metalli kirjoitti:
Ja tuosta jutusta että mitä henkilöitä siellä on niin luulisin, että joku merkittävä tai edes vähäsen merkittävä tapahtuma aivan tavallisistakin peleistä.

Metalli kirjoitti:
Joten on joku kivainen musiikki ja sen sanat ja jos se jotenkin nyt toteutetaan niin jokainen kuka haluaa tätä tehdä saisi oman säkeistön ja jos tekee animaation niin vaikka kaksi säkeistöä animaatiolle.-- Siitä musiikista sen verran, että kannattaa varmaan olla suomalainen tai muuten vain hyvän kuuloinen juttu.
Kuten Powieszenie sanoi, instrumentaalinen toimisi takuulla parhaiten - mystinen ja kaunis on usein helppo alusta lähteä rakentamaan traileria, mutta myös menevä. Lisäksi musiikin pitäisi olla sellaista, jota saa käyttää, eli ilmaismusiikkia Creative commons -lisenssillä (netissä on paljon sivuja, joissa artistit jakavat musiikkiansa ilmaiseksi ei-kaupalliseen käyttöön) tai sitten joltain maksullisesti tilattua tahi itsetehtyä. Musiikki nyt tuskin on ongelma, vaikka sen olisi myös minusta hyvä olla instrumentaalista ja ennen kaikkea luvallista käyttää videossamme.

Powieszenie kirjoitti:
Tai vaihtoehtona olisi klaanikokouksen paikka (kivi tai mikä nyt onkaan), jossa päälikkö istuu ylhäällä, keskellä "roikkuu" parantaja ja varapäälikkö ja sitten alla loppu klaani. Mutta jos tämä menee liian vaikeaksi, niin sen voi hylätä.
Koko klaania on ehkä vähän turha näyttää, mutta mielestäni esimerkiksi tämmöinen klaanikokouspätkä voisi olla ihan hyvä. Klaanikokouspelihän on tulossa jossain vaiheessa, niin ehkä sellainen pätkä voisi viitata siihen - epäilen, että klaanikokous pelataan reippaasti ennen kuin tämä traileri on valmis.

---
Kiva kuulla, että täällä on innokkaita ääninäyttelijöitä, jos vaikka pelinäytteitä tai hahmojen vuorosanoja aiotaan ottaa mukaan. Itsekin olisin myös valmis siihen ja netistä tosiaan takuulla saisi muita suomalaisia auttamaan, vaikka heillä ei olisi mitään tekemistä roolipelaamisenkaan kanssa.

Mutta pääosin näyttää siltä, että pääosin olemme kaikki sen kannalla, että videossa olisi eri lyhyitä pätkiä peleistä ja tärkeistä asioista, jotka ovat nyt olleet pinnalla + päälliköistä vähän jotain. Ehkä siitä olisi hyvä lähteä liikkelle. Monet ovat ehdottaneet myös nimenomaan animaatiota, eikä liikkuvaa kuvaesitystä, jonka kannalla itse olen. Minusta olisi myös kiva, jos kaikki kuvat olisi piirretty käsin, mutta en tiedä, saako tämäkään kannatusta muilta kuin minulta. Koneellahan on helpompi tehdä videoita (ja etenkin animaatiota, jonka tapauksessa digitaalinen kyllä taitaa ainoastaan tulla kysymykseen), mutta käsin piirretyt kuvat ovat tyylikkäämpiä, lämpimämpiä ja jollain tapaa paljon sympaattisempia.

Miltä tällainen kuulostaisi: trailerissa olisi pätkiä eri Nelituulen roolipeleistä niin, että aina yksi henkilö animoi/piirtää kohtauksen ja sen taustalle tulisi lainauksia siitä kyseisestä pelistä. Kohtaukset pitäisi valita ja järjestää niin, että niiden välille saadaan jollain tapaa jouheva sujuvuus ja järkevyys - esimerkiksi kaikki Tuliklaanin kohtaukset esitellään peräkkäin, samoin Meriklaanin, Valoklaanin ja Yöklaanin ja sitten kaikkia koskettavat pätkät videon alussa/lopussa. Päälliköt ja parantajat voisi esimerkiksi esitellä jokaisen klaanin pätkien alussa esimerkiksi yksittäisellä päällikön kuvalla ja päällikön sanomalla lainauksella samalla kun taustalla on kyseisen klaanin logo. Voin piirtää tästä ajatuksesta nopean luonnoksen jossain välissä. Myös Powzen ajatusta klaanikokouksesta voisi käyttää tähän ns. "päällikön esittelyyn".

Kun jokainen halukas on tehnyt kohtauksen, olisi parasta kuitenkin, että yksi tai kaksi henkilöä lopuksi editoisivat koko videon kasaan, jotta videoon saataisiin koko ajan sama tunnelma, vaikka piirtotyylit muuttuvat. Jos jokainen hoitaa yhden pätkän tavallaan valmiiksi asti yksin, tulee trailerista todella paloiteltu ja jollain tapaa irrallinen. Siksi olisi hyvä, että kaikki halukkaat taiteilijat tekisivät vain animaation/kuvia (mihin ikinä päädymmekään, mielestäni ihan kuvaesityskin käy, koska kuvistakin voi saada pienellä liikuttelulla todella elävää) niin, että editoijat sitten yhdistäisivät ne kasaan.

Tämä ajatukseni vaatisi sen, että sovitaan etukäteen jokin yhteinen tekniikka (kuvat vai animaatio, digitaalinen vai traditionaali, värimaailma jne.), ketkä tekevät keistä hahmoista ja mistä peleistä mitä pätkiä. Mielestäni pelivalinnan voisi tehdä niin, että antaa kaikkien nelituulilaisien ehdottaa sopivia pelejä (ehdottajien vastuulla olisi referoida eli tiivistää tahdotun pelipätkän idea ja etsiä sopivia mahdollisia lainauksia, joita ääninäytellä) ja sitten valitaan yhdessä, mitkä pelipätkät sopisivat kokonaisuuteen ja ketkä haluavat  tehdä mistäkin peleistä mitkäkin kuvat. Eli ihan ensiksi suunniteltaisiin, mitä kaikkea videoon tulee ja sitten vasta alettaisiin toteuttaa kuvataiteellisesti kohtauksia, jottei niitä valita ihan vain miten sattuu. Lopuksi editoijat hoitaisivat kaiken kasaan äänineen ja päivineen.

Kuten näkyy, olen intohimoinen suunnittelemaan taiteellisia projekteja. Hahhah. Mutta tärkeimpänä olisi nyt tulla yksimielisyyteen siitä, onko se animaatio paras vaihtoehto vai yksittäiset kuvat. Animaatiossahan animoijia tarvitaan enemmän kuin muutama, koska animaatio todella on raskasta ja vaikeaa tehdä (tietenkään animaation ei tarvitse olla mitään erityisen vaikeaa kuten kissoja heittelemässä voltteja, mutta olisihan se kiva, ettei video olisi sellaista pelkkää kissojen silmien räpsyttelyä, joihin on käytetty kolme kuvaa). Yksittäisiin kuviin olisi jokaisen helpompi panostaa ja silloin tekijöitä saataisiin useampi, jolloin tekijöiden ei tarvitse sitoutua niin paljon tekemään. Ja pelkkiin yksittäisiin kuviin saa juurikin "tweenausta" eli kuvan eri osien liikutusta. Mutta tehdään ihan sitä, mitä halutaan tehdä - jos halutaan animaatio, se myös tehdään. Minähän olen valmis kaikkeen, mutta kannatan pelkkiä yksittäisiä kuvia, koska silloin myös ne jotka eivät osaa animoida, voivat osallistua. Toki animaatioon voi osallistua nekin, jotka eivät osaa animoida tekemällä taustoja ja taustahahmoja, mutta silti.

// Muokkausta: entä miten olisi sellainen, että jotkut tekisivät yhdessä (esim. minä ja joku muu) käsikirjoitukset, ja sen pohjalta valittaisiin hahmot ja piirtäjät? Esim. jos käsikirjoitus olisi tällainen;

1. kohtaus - mestari ja oppilas
2. kohtaus - yllättävä kohtaaminen jne.

ja sen pohjalta tekijät valitsisivat itselleen sopivan aiheen, mitä haluavat tehdä ja mihin upottavat pelinsä. Idea olisi vähän samanlainen kuin ennalta käsikirjoitetut yhteisölliset "Multi animator project" -videot, jos jollekin ovat tuttuja, mutta vapaampi, sillä kohtauksen piirtäjän pitäisi vain ottaa joku peli, joka sopisi annettuun teemaan.
Powieszenie
Luopio
Powieszenie

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptySu Kesä 07, 2015 11:45 am

Kannatan tota Nelituulelle oman yt kanavan tekoa. Se voisi olla siten, että ylläpitäjät ja moderaattorit tietäisivät vain sen salasanan ja aina kun jollakin jäsenellä olisi siihen jotain lisättävää, kyseiset ihmiset voisivat lisätä sen sinne.

Vaikka piirrän mielummin koneella kuin käsin, olisin myös vapaaehtoinen animoimaan "käsin". Viehän tämä vähän enemmän aikaa ja se raastaa hermoja. Eikä mielestäni koko trailerin tarvi olla pelkkää animointia. Voihan tehdä joitakin yksittäisiä kuvia, jotka sitten liikkuvat sivulta toiselle tai jotain muuta vastaavaa. Tai sitten kuten esimerkissäkin, joku kissa istuu ja katselee suoraan päin ja tämän silmät ja häntä vaan liikkuvat. Kun normaalissa animaatiossa kaikki karvat väreilisivät ja koko taustakin eläisi. Mutta siinä olisi taas se, että se näyttäisi vähän oudolta jos videossa olisi animointia, kuvia ja niitä parin framen animaatiokuvia.

Jos ketään on pelannut sellaisia pelejä parantajien/pääliköiden kanssa, joissa ne tapaavat Tähtiklaanin jollain tapaa, olisi hyvä ottaa mukaan. Esimerkiksi kun päälikkö saa yhdeksän elämäänsä, voisi ottaa esille päälikön saamat yhdeksän elämää. Keneltä se saa ne, mitä ne merkitsevät, millaisia tunteita ne herättävät etc. Mutta tässäkin voidaan ottaa vain ne merkityksellisemmät kissat, joilta ne henget saavat.
Ja olisihan hyvä ottaa myös juuri näitä surullisia kohtauksiakin. Esimerkiksi juuri niitä soturien kuolemia, kiellettyjä rakkauksia ja uudelleen tapaamisia kuolleiden soturien kanssa.

Ja ne, jotka olisivat animoinnin kannalla mutta eivät sitä itse oikein osaa, voisivat piirtää kaksi tai kolme kuvaa samasta kohtauksesta jonka sitten animoinnin osaavat voivat laajentaa.
Esim. kissaa kuvataan niin, että 3/4 naamasta näkyy ja se puhuu. Ekassa kuvassa suu ja silmät ovat auki, toisessa molemmat melkein kiinni ja kolmannessa molemmat täysin kiinni. Ja kun nämä ovat lähetetty animoijalle, hän voisi tehdä enemmän "frameja" kohtaukseen käyttämällä näitä hyväkseen. Mikään ei siis kuvissa muuttuisi, mutta saataisiin liikettä vielä enemmän. Mutta jos tämäkin menee liian vaikeaksi, se voidaan evätä.

Ja jos tehdään se animaatio, olisi myös hyvä sopia millaisia värejä siinä käytetään. Itse kannatan pastellisävyisiä ja pehmeitä värejä kuin räikeitä ja silmiä pistäviä värejä. Koska jos kaikki saisivat käyttää sellaisia värejä mitä haluaisivat, olisi animaatio täysi sekamelska. Ja olisihan tausta paljon paremman näköinen pehmeillä väreillä kuin kovilla.
Onhan toki kissoilla omat värityksensä, mutta niitä ei tähän laskettaisi mukaan. Ne saisivat olla sen värisiä kuin ovat.

Tuo MAP'in tapainen idea on hyvä. Ja toki sitten kysyisi lupaa pelien pelanneilta, että saisiko sitä käyttää animaatiossa.
Tästä voisi tehdä vielä erikseen toisen aiheen, jossa sitten niitä vapaaehtoisia ääninäyttelijöitä, piirtäjiä/animoijia, käsikirjoituksen tekijöitä, "peliensä ja kissojensa luovuttajia" ja editoijia voitaisiin valita.

Ja ehdottaisin vielä tuohon käsikirjoitukseen, että se menisi syntymästä kuolemaan. Eli:
1. Pentujen synty ja niiden elämää
2. Oppilasajat (ja tässä polku soturiksi tai parantajaksi)
3. Soturinimi ja oma oppilas / parantajanimi ja oma oppilas + matka Susivuorelle
4. Kuningattaruus / ylennys varapääliköksi / parantajien kokoontuminen
5. Ylennys pääliköksi + 9 henkeä
6. Klaanikokous
7. Vanhuus
8. Matka Tähtiklaaniin / Pimeyden Metsään
Tuota ei siis näytettäisi vaan yhden kissan kohdalla, vaan eri kissoista ja klaaneista. Ja tuota ideaa voisi toki soveltaa.
Kkurakur
Kotikisu
Kkurakur

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptySu Kesä 07, 2015 12:51 pm

Ahh, nyt päästään asiaan. Oikein hyviä pointseja. Olin itse ajatellut, että Youtube-kanavahan voisi olla myös sellainenkin, että sinne jokainen saa halutessaan tunnukset, mutta olisi kyllä sata kertaa turvallisempaa antaa vain ylläpitäjille tai mahdollisille youtube-vastaaville (yt-modeja, jee) tunnukset. Mutta ehdottomasti harkinnan alainen asia, vaikken nyt tiedä, kuinka moni innostuisi tekemään muitakin Nelituuli-videoita. Itse ainakin tykkään pitää kaikki videoni omilla kanavillani, mutta voihan Nelituuli-kanava myös toimia sellaisena, johon voi koota Nelituuli-soittolistojakin.

Ja ehdottomasti sekin on kyllä huomionarvoinen asia, ettei kaiken animaatiossakaan tarvitse olla pelkkää animaatiota, vaan joukkoon voi sisällyttää still-kuvia. Myös kahden kuvan animaatiot ovat helppoja, mutta näyttävät ihan hyvälle, eli sellaiset, joissa sama kuva on piirretty kahteen kertaan ja sitten kuvia vuorotellaan. Ja hyvä ajatus sekin, että periaatteessa joku voi piirtää vain muutaman kuvan ja joku toinen ns. laajentaa sitä.

Käsin tehdessä ajattelin itse vähän samanlaista kuin olen itse aiemmin tehnyt. Vaikka vähän nolottaa linkittää omia juttuja, koska ääh, niin olen itse tehnyt käsin vesiväreillä tällaisen ja tällaisen niin, että piirsin erilliset palat ja liikuttelin koneella. Tämä onnistuisi myös heiltä, jotka eivät osaa animoida - tekijät piirtäisivät vain palat, ja joku toinen voisi hoitaa ns. varsinaisen animoinnin liikuttelemalla paloja koneella. Käsin piirretty animaatio kuva kuvalta tosiaan on raastavaa ja siihen en minäkään kyllä mielelläni lähtisi. Molemmissa esimerkeissäni tosin olen yhdistellyt koneella tehtyä ja käsin tehtyä, joten ehkä sekään ei ole mahdoton ajatus - esimerkiksi jos hahmot tekisi käsin ja taustat koneella, kuten ensimmäisessä esimerkissäni. Sitten (olen niin pahoillani, mutta esimerkit ovat sata kertaa havainnollisempia) tässäkin on esimerkki siitä, ettei animaatiota oikeastaan tarvitse olla paljon, vaan esimerkiksi pelkkiä yksittäisiä kuvia, joita liikutellaan. Tuossa on muuten tehty taustat traditionaalisesti myös.

Sekatekniikka voisi kyllä toimia ihan hyvin myös, jos lopullinen yhdistely jätetään editoij(i/a)lle ja sovitaan, että esimerkiksi hahmot tehdään koneella ja taustat käsin tai päinvastoin. Powwe tuossa puhui animaationkin puolesta sen verran hyvin, että sekin passaa meikäläiselle, vaikka edelleen kyllä sydämeni on aina ja ikuisesti käsin tehtyjen kuvien ja niiden koneella animoimisen kannalla. Miten on muiden kiinnostuneiden osallistujien laita?

Lainaus :
Jos ketään on pelannut sellaisia pelejä parantajien/pääliköiden kanssa, joissa ne tapaavat Tähtiklaanin jollain tapaa, olisi hyvä ottaa mukaan.
Hahhah, mieleeni tuli heti pari peliä kuten Lumikkovahdin peli, jossa hän sai koko nimensä. Eiköhän noita siis ole. Juuri tuollaisia ehdottamiasi pätkiä oli itsellänikin vähän mielessä, mutta osasit pukea kyllä sanasi paremmin ja konkreettisemmin kuin minä.

Olen melko samoilla linjoilla myös värimaailmasta sopimiseen, mutta toisaalta minusta lopullinen vastuu on editoijalla saada sävyt näyttämään kutakuinkin samalta. Toki se on helpompaa, jos kuvat ovat jo etukäteen melko samoista maailmoista, mutta editoinnilla on todella suuri vaikutus ja jälkimuokkaus on melko helppoa. Itse myös kannatan enemmän kovia kontrasteja ja tummia varjoja kuin pastellisävyjä, mutta nämä asiathan ovat pitkälti mieltymyksiä ja niistä voidaan keskustella ja tehdä kompromisseja.

Joo, eiköhän myöhemmin tule vielä toinen aihe, jahka ollaan saatu suunnittelu siihen vaiheeseen, että tiedetään tarkalleen, mitä tekijöitä haetaan. Juurikin taidemuoto olisi vielä hyvä lyödä lukkoon. Mutta tehtäviä on todellakin hyvä jakaa juurikin kuten olet Powwe sanonut, sama oli itsellänikin mielessä.

Tuollaista käsikirjoitusta oikeastaan tarkoitin ja se saattaisi hyvin toimia parhaiten. Sellaisen avulla saataisiin videosta yhtenäinen, vaikka tekijöiden piirtotyylit vaihtelisivatkin rajustikin. Tuollaiseen on myös helppo lisätä lisää vähän tarkempia kohtia, jotka liittyvät juoneen, esimerkiksi klaanien välinen sota joka nyt oli (Valoklaani vs. Tuliklaani) ja nämä luopioprinsessat, jotka kahakoivat klaaneja vastaan. Olisin siis itse innoissani lähdössä jatkamaan tuollaisen tyyppisestä käsikirjoitusta eteenpäin, eli kannatan lämpimästi. Lopullisen kässärinhän voisi juuri laittaa jonkun nakiksi ja sitten muut antaa siitä palautetta, jos siinä on jotain nillittämistä.

// Olen muuten joskus tehnyt tällaisen tosi hienon Neltsu-trailerin jo, hihihihi. Olkoon se vaikka teaser tälle tulevalle.
balineesii
Kisuli
balineesii

Viestien lukumäärä : 42

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyMa Kesä 08, 2015 7:54 am

Minusta kaikki ideat ovat ehdottomasti hyviä. Itse voisin muuten osallistua tekoon mutta ensinnäkin en osaa animoida, toiseksi kone on niin huono, että jos yrittäisin, jälki olisi huonoa, kolmanneksi kuvia ei tule nättinä koneelle asti joten taidan pysyä tällä kommentointi linjalla, mutta jos moiset harmilliset seikat eivät häiritse voin piirtää kuvan jos toisenkin.
Vedethe
Kisuli
Vedethe

Viestien lukumäärä : 37
Ikä : 24

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyKe Kesä 10, 2015 11:36 pm

Meikäläinen voisi osallistua ihan mielellään tähän videon tekoon. Voisin tehdä käsikirjoitusta (kokemusta on), jos muita halukkaita ei löydy (toki kaveri rinnalla olisi mukava lisä). Piirtäminenkin kelpaa (niin koneella kuin käsin). Animointi ei ole vahvuuksiani, mutta jos nyt välttämätä tarvitaan yksi lisää, niin osaan kyllä jotain Windovs Moviemakerilla väsätä (osaan perusteet, mutta hyvä ohjelma uupuu). Ja sitte on tämä ääninäytteleminen (the main thing), jota siis tekisin mielelläni ja siihen minulta löytyy myös laitteet ja ohjelmat. Äänialani riittää jos jonkinlaisiin rooleihin, vaikken nyt kovinkaan alas pääse, mutta voin aivan hyvin vetää niin nuorten, kuin vanhojenkin kisujen rooleja.

Joten ilmoittakaas, jos haluatte minut tekemään jotain. Tulen ilomielin mukaan ;)
https://instagram.com/vedethe/
Powieszenie
Luopio
Powieszenie

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 13, 2015 6:26 am

Tottakai olisi. Ja sittenhän sinne joku voisi tehdä lisää MAPpeja ja yksittäisiä animaatioita Nelituuleen liittyen.

Mutta sulla on todella hyvää jälkeä noissa animaatioissa! Pidän varsinkin tuosta yhdestä, jossa tausta oli traditionaalisesti ja hahmot digitaalisesti.
Nyt mä haluaisin niin kovasti tehdä jonkun MAPin joidenkin kanssa. ;-;

Joo, niistä väreistä voidaan sitten sopia vaikka äänestyksen kanssa. Ajattelin just jotain tällaista (JUONIPALJASTUKSIA!!), missä jokainen piirtäjä piirtää samoilla väreillä. Siitä tulisi huomattavasti nätimpi ku värien sekamelska. Siinä on myös käytetty sitä sun ehdottamaa tekniikkaa, et liikutellaan vaan joitakin osia hahmoista ja taustasta. Ja nyt oon loppujen lopuksi aikalailla kans sitä mieltä, että mitä vähemmän vaivaa nähtäisiin animoinnissa niin sitä paremmaksi se tulisi. Silloin jokainen voisi osallistua siihen.

Juu tottakai siihen tulisi joitakin rajakahakoitakin ja sun muita. Toi oli vaan nyt soturin syntymästä kuolemaan tehty kässäri, joka sattu tulemaan päähän.
Vedethe
Kisuli
Vedethe

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 13, 2015 6:35 am

Ja muuten, tämä ei nyt kauheesti liity tähän, mutta meikäläistä saa kysyä myös muihinkin videoprojekteihin mukaan esim. piirtämään kuvia tai ääninäyttelemään. Animointi on hankalaa, koska en omista kunnon ohjelmaa (kuten jo ylempänä mainitsin), mutta voin sitäkin pakon alla tehdä. Ja jos satut tietämään jonkin hyvän ja ilmaisen animointi ohjelman niin kerro ihmeessä!
Kkurakur
Kotikisu
Kkurakur

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 13, 2015 9:37 am

Nelituuli moniartistiprojekti voisi olla aika hupaisa kyllä, hahhah.

Käsin tehtynä tuommoinen tietty väripaletti on vähän hankalampi, koska jokainen voi omistaa erilaisia värejä eri sävyillä tai sekoittaa esim. vesivärinsä vähän eri tavalla. Itse ajattelin, että ns. luonnolliset värit ja sävyt olisivat parhaimmat traileriin, koska tuollainen tyylitelty vaatii ensinnäkin hyvän väripaletin ja toisekseen traileriin mielestäni neutraalius väreissä on hyvästä, koska niitä on niin helppo muokata jälkikäteen niin, että kaikki ovat melko saman sävyisiä. Mielipiteeseeni kyllä vaikuttaa vahvasti se, että henkilökohtaisesti tykkään siitä, että kohtaukset varioivat esimerkiksi sen mukaan, onko tapahtuneessa pelissä yö, päivä vai jokin muu vuorokaudenaika. Paletit sopivat mielestäni paremmin toisenlaisiin taideprojekteihin kuin traileriin. Tämä on tietenkin pitkälti mieltymyskysymys. Onko muilla jotain tiukkoja mielipiteitä sen suhteen, mitä värejä olisi hyvä käyttää - ennalta määrättyä väripalettia vai ns. vapaita mutta kuitenkin luonnollisia värejä? Minä en henkilökohtaisesti ole ollenkaan innostunut käyttämään traileriin mitään täsmälleen määrättyä väripalettia, mutta jos moni tahtoo niin tehdä, puren hammasta ja olen nillittämättä, koska tämä projektihan on meitä kaikkia varten.

Ainahan jos värien vaihtelevuus häiritsee, voi heittää kaiken mustavalkoiseksi tai mustavalkoiseksi niin, että vain yksi väri (esim. joissain kohtauksissa punainen, jossain sininen jne.) näkyy ja muuten kuva on mustavalkoinen. Sellainen on myös helppo tehdä editointiohjelmalla jälkikäteen kuten mustavalkoisuus noin yleensäkin. Itse siis sanoisin, että taiteilijoille voisi antaa vapauden kuvien värien suhteen muuten, mutta että mahdollisimman realistisia värejä, jotta kissat tunnistaa helposti toisistaan värinkin perusteella.

Ehkä otetaan pelkkä ns. kuvavideo, jossa on vähän syvyysvaikutelmaa muutamilla kikoilla ja semmoisilla. Myös jotain helppoja hännän heilutuksia/silmänräpäytyksiä/jalkojen nousemista voi tehdä, kuten piirtämällä esimerkiksi hännän eri kuvaan. Minusta tuntuu, että jos mennään traditionaalisen taiteen linjoilla, mahdollisimman moni pystyy osallistumaan (melkein kaikilla on kuitenkin takuulla mahdollisuus traditionaaliseen), joten napataan se. Tosin jos joku ihan hirveästi tahtoo tehdä koneella vaikka hahmot, se tuskin kaataa maailmaa. Tällaisessa yhteisessä projektissa tulee kuitenkin olemaan monimuotoisuutta noin muutenkin (piirtotyylit nyt lähinnä), joten sitä on turha yrittää väkisin minimoida.

Ja taiteilijoille tiedoksi, että ns. kuvien liikuttelu ei ole piirtäjien vastuulla, jos he eivät sitä osaa tehdä/halua tehdä. Se jätetään editoijien ja kuvien liikuttelijoiden vastuulle.

Teen tässä lähiaikoina uuden aiheen tekijähakuun ja ohjeille kaiken selkeyden vuoksi. Tämä aiheketju jää tosin auki siltä varalta, että joitakin kovia ideoita ilmenee. Siihen toiseen tulee kokonaan siis eri vastuualueisiin haku ja tarkempia ohjeita vastuutehtävistä.

Vedethe, ilmaisia pelkästään animaatiolle tarkoitettuja ohjelmia en tiedä kuin Pencil-nimisen tönkön, joka on kyllä aivan järkyttävä. Mutta kyllä ihan Windows Movie Makerilla saa animaatioita aikaan, piirtää vain kaikki kuvat jollain ohjelmalla ja sitten tuo kuvat siihen ja laittaa ne peräkkäin. Tiedän monia, jotka piirtävät kuvansa ihan Paintilla tai laittavat kuvansa kasaan Movie Makerilla. Pidän mielessä, jos joskus tarvitsen suomalaista ääninäyttelijää.

Viimeinen muokkaaja, Kkurakur pvm La Kesä 13, 2015 10:34 am, muokattu 1 kertaa
Powieszenie
Luopio
Powieszenie

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyLa Kesä 13, 2015 10:11 am

Mulle se on aivan sama millaisia värejä käyttää, kunhan ei mitään neonvärejä käytetä. Sattuu jo sieluunkin katsoa tota sanaa. Mutta kuten jokaisella, minulla on omat mieltymykseni ja olen valmis joustamaan niistä. Minulle käy kunhan muillekkin käy.

Janiin, me voitaisiin käyttää juurikin tuota sun tyyliäsi. Musta olisi tosin ollut paljon kivempi piirtää koneella (koska osaan sen paremmin kun traditionaalisesti), mutta kuten jo sanoin: olen valmis joustamaan. Näyttäisihän se hassulta jos vain yhdessä kohtaa olisi digitaalisesti.
balineesii
Kisuli
balineesii

Viestien lukumäärä : 42

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptySu Kesä 14, 2015 8:00 am

Ja jos kerran liikkuvuuden puute ei häiritse voisin piirrellä muutamia kuvia käsin.
Vedethe
Kisuli
Vedethe

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyMa Kesä 15, 2015 6:27 am

Okei, Kurtsa :)
Zaaga
Kisuli
Zaaga

Viestien lukumäärä : 34
Ikä : 23

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? EmptyMa Kesä 15, 2015 12:12 pm

Voi vitsi miten hienoja ideoita, toivottavasti tämä projekti lähtee hyvin liikkeelle! Upeaa että Nelituulessa on mukana tälläistä osaavaa ja innokasta porukkaa, traileri olis mahtava lisä jo muutenkin upeaan peliin. ^^" Kai tän kulkua seurataan täällä foorumilla, olis kiva tietää aina miten tää homma edistyy? :-)
Sponsored content

ViestiAihe: Vs: Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?   Nelituulelle traileri - kiinnostuneita? Empty

Nelituulelle traileri - kiinnostuneita?
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Nelituulen traileri - käsikirjoitus valmis!
» Nelituulen traileri - Soturin elämä

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Nelituuli :: Taiteenvaihtopyynnöt yms-
Siirry: