Nelituuli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Villeintä verbaaliviiksien väpätystä
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään  

 

 Kunnioitathan vastapelaajaasi

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
BraambliPaathi
Kotikisu
BraambliPaathi


Viestien lukumäärä : 125
Join date : 02.07.2012
Ikä : 89
Paikkakunta : Afroditen saari

Kunnioitathan vastapelaajaasi Empty
ViestiAihe: Kunnioitathan vastapelaajaasi   Kunnioitathan vastapelaajaasi EmptyTi Syys 01, 2015 1:13 pm

...niin kun ei hän mikään likasanko ole, eihän?

Tässä lainaus erilliskätevältä nettisivultamme koskien tätä Nelituulta roolipelinä:

Himpuran kätevä nettisivu kirjoitti:
Chat- ja vieraskirjaroolipeleistä foorumiroolipelaus eroaa merkittävällä tavalla viestien laadussa. Koska roolipeli pohjautuu offline-peliin muiden kanssa, peliviesteihin on syytä käyttää enemmän aikaa kuin esimerkiksi nopeatempoisiin chat-peleihin ja kirjoittaa huolellista, kuvailevaa tarinaa.

Sama asia on ilmaistu vähän suoraviivaisemmalla tavalla Pelaaminen Nelituulessa -topiikissa:

Foxxy kirjoitti:
Hahmosi roolaus tulisi olla mielellään yli kymmenen lausetta pitkä, mutta joskus pelit käyvät lyhyeksi: lyhyetkään pelit eivät kuitenkaan saa olla viittä lausetta vähempää!

Avaan vielä mielelläni omastakin puolestani näiden ohjeistuksien merkitystä.

Olemme foorumiroolipeli, ja se on eri asia kuin chat- / tekstiviesti- / vieraskirja- / juosten kustu sbämmi -roolipeli. Jottei kellekään nyt tulisi paha mieli, niin sanottakoon taas, että en ole tässä ketään vainoamassa, mutta minua henkilökohtaisesti särkee päätä ja surettaa katsella täällä yhden virkkeen roolipelivastauksia, joissa ei edes yritetä kertoa yhtään mistään yhtään mitään. Foorumi voi olla väärä pelialusta, jos on joku pakkomielle saada pelejä pelattua tekstiviestivauhdilla. Kiire ei pitäisi mihinkään olla.

Joskus toki voi kiinnostavan vastauksen saada kirjoitettua lyhyestikin, onhan meitä kirjoittajia moneen lähtöön. Toisille lyhyempi ilmaisu on luontainen. On kuitenkin helppo erottaa toisistaan vastaus, johon on edes yritetty vähän nähdä vaivaa ja vastaus, joka on vain sutaistu nopeasti ajattelematta sen kummemmin mitään, luoja ties mistä syystä. Roolipelivastauksessa pitäisi ehdottomasti olla muutakin sisältöä kuin pelkkä hahmon repliikki ja maininta siitä, että hahmosi katsoo vastapelaajan hahmoa. Ihan tosissaan, pelitoverit arvokkaat, haastakaa vähän itseänne. Joku voi pitää itseään suorastaan surkeana kirjoittajana ja kirjoittaa siksi surkeita vastauksia, mutta tiesittekö, että kirjoittamisessa ei ikinä voi kehittyä, jos ei edes yritä. Yksittäisten repliikkien laukominen ei ole mitään foorumiroolipelaamista. Siihen kuuluu lisäksi laaja-alainen kuvailu niin ulkoisesta maailmasta kuin hahmon sisäisistäkin tunnetiloista. Itse asiassa teidän pitäisi kuvitella kirjoittavanne kirjaa, aina kun kirjoitatte vastauksianne tänne. Kirjaa, ei mitään tekstiviestejä!

Kaikista tragedioista surullisin ilmenee mielestäni näissä satunnaisissa lainauksissa pelaajiltamme:

”Å” kirjoitti:
//Hupsis, tästähän tuli varsin lyhykäinen, vaikka kirjoittaminen kesti X)

”X” kirjoitti:
//Anteeks tää tosi lyhyt rooli....//

”W” kirjoitti:
//Aika lyhyt.//

”7” kirjoitti:
//sori lyhyt//

”Ö” kirjoitti:
//lyhyt//

”0” kirjoitti:
//joo...tää sitten, laadukkuuden vastakohta//

”ß” kirjoitti:
//Sori, sori sori, lyhyttä!

Pieni pyyntöni olisi: kirjoittakaa nyt edes sen verran hyviä viestejä, että itse voitte seisoa niiden takana. Mitä järkeä kirjoittaa lyhyt ja huono viesti ja pahoitella siitä vastapelaajalle? Ratkaisu tuohon vaivaan on kirjoittaa parempi ja pitempi heti ensiyrittämällä! Minusta on suorastaan törkeätä kiusata vastapelaajaansa vastauksella, joka kirjoittajan omasta mielestäkin on huono. Ei sille lyhyydelle kukaan muu kuin sinä itse, arvon kirjoittaja, voi tehdä mitään. Meillä on täällä aika paljon kaikkia sääntöjä ja suosituksia, mutta yksikään niistä ei koske vastaustahtia, sen voin teille kertoa. Meille kaikille tulee hetkiä, jolloin ei kirjoittelu inspaa. Sellaisina hetkinä kannattaa mielummin kypsytellä ideoitaan kuin suoltaa väkisin sontaa vastapelaajalleen, koska ei sellaisesta nauti kukaan. Sanoinko jo, ettei mihinkään ole kiire niitä vastauksia kirjoitellessa?

Toivon, että itse kukin jaksaisi lukea ajatuksella tämän pienen poleemisen herättelyviestini lävitse ja miettisi, mitä voisi itse tehdä antaakseen parhaansa kirjoittajana Nelituulelle. Toivon aivan tosissani, että itse kukin ottaisi nämä sanat vakavasti. Masentua ei pidä, eikä lannistua. Se on tyhmää. Jos äreä tyylini säikähdyttää, niin älä säikähdä. Äreys johtuu yksinomaan siitä, että olen perin ärtynyt tähän tilanteeseen, mutta en ole äreä sinulle henkilökohtaisesti vaan yleiselle laiskanpulskeudelle ja niin vastapelaajien kuin roolipelimme kirjallisen laadun ylenkatsomiselle peleissä. Sinä voit auttaa sen äreyden lievittämisessä. Tämä on nimittäin siinäkin mielessä ihan koko foorumin asia, että uusia liittyjiä ei juuri houkuttele foorumiroolipeli, joka päällisin puolin näyttää olevan täynnä pelkkiä tyhjänpäiväisiä tekstaritsättipelejä.

Okei, anteeksi vielä, jos loukkasin jonkun tunteita. Lopeta heti se loukkaantuminen, tyhmä! Se ei ollut tarkoitukseni vaan, kuten aina, minulla oli huomattavasti jalompi tarkoitus tälle viestille. Se tarkoitus on: parantaa tämän meille kaikille rakkaan kissafoorumiroolipelin yleistä laatua, joka on rehellisesti sanoen päässyt rapistumaan tässä viime aikoina harmillisesti.

Kanna kortesi kekoon, jotta meidän verbaaliviiksemme oikeasti väpättäisivät villeimmin, kuten virallinen mainoslause lupaa. Itse kukin tietää, milloin yrittää parhaansa. Nyt ylläpitäjä käskeekin: yritä aina parhaasi. Itsekritiikki on äärimmäisen tärkeää. Älä unhoita sitä (mutta älä myöskään käy saivartelemaan sen kanssa). Neltsu kiittää.

Kiitos.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://runningvegetableoil.deviantart.com/
 
Kunnioitathan vastapelaajaasi
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Nelituuli :: Yleinen :: Ylläpidon ilmoitustaulu-
Siirry: